halsohelen.blogg.se

Det här är en blogg om hälsa, där hälsa är ett brett begrepp och har många betydelser. Hälsa är både fysisk och psykiskt välmående och hur du finner balans i livet och vardagen. Du får ta del av recept, träning, stresshantering, planering och mycket mer. Kontakt: [email protected]

Vad som är bra för mig kanske inte är bra för dig

Publicerad 2017-01-10 21:50:23 i Allmänt, Hälsa,

Jag har turen att arbeta med visa, intelligenta och härliga kollegor där vi har givande och lärorika samtal dagligen. På vårt jobb är vi hälsomedvetna på olika sätt , vi pratar gärna om både fysiskt och psykiskt välmående och allt vad det innebär - där vi delar med oss av våra kunskaper, erfarenheter och funderingar. Ett flertal gånger kommer vi in på hur vi äter, speciellt vid lunchen när vi ser varandras mat, ibland fantasifulla rätter och ibland bara något man är sugen på just för stunden. Vi äter olika både i form av råvaror och mängd, har olika motionsvanor och motionsformer. Det har vi då vi behöver olika, vi behöver olika av både råvaror och mängden mat. Vi behöver olika motionsformer och mängd fysisk aktivitet. Vi är också i behov av att äta vid olika tider på dagen. Vi behöver det då vi mår bra av olika saker, det jag mår bra av kanske inte du mår bra av.
 
Det finns många riktlinjer över hur vi bör äta, det finns dieter och trendiga träningsformer - men mår du bra av det som är i strålkastarens ljus precis nu? För om en vecka eller två är det något annat som är det bästa just nu. Ställ dig frågan - mår du bra av det? Mår du bra av att leta den "rätt" dieten, i vilket syfte letar du efter den?
 
Kroppen mår oftast bra av regelbundenhet och en vana, det innebär inte att alla mår bra av att äta på regelbundna tider och samma mat hela tiden. Om du inte kan äta frukost för att du helt enkelt inte bara får i dig den på morgonen, mår du bra av att tvinga i dig frukost för att vi "ska" äta - det är ju "dagens viktigaste mål!". Kanske är det bättre att lyssna på kroppen - ta en paus lite senare och ät frukosten i lugn och ro. Men du kanske är en person som är i behov av frukost direkt på morgonen för att ens kunna starta dagen? - Ät då din frukost när du vaknat i lugn och ro.
 
Just när vi kommer till råvaror är det såklart viktigt att tänka på vad vi stoppar i oss, råvaror rikt på vitaminer, mineraler, fibrer. Råvaror som bygger upp vår kropp, vårt immunförsvar och vår energi. Vissa har kanske svårt att bryta ner råa grönsaker och blir trött och mår dåligt eftersom magen får jobba hårt för att bryta ner det vi precis ätit, medans andra mår bra av att äta råa grönsaker. Hitta det som DU mår bra av, det kan vara svårt om man känner att det är en djungel, inte vet hur man går till väga för att faktiskt hitta rätt. Men det är viktigt att må bra, ha energi och må bra i sin kost och motion. Ta hjälp från någon som har mer kunskap om du känner dig osäker.
 
Jag skulle kunna skriva en roman om alla olika behov och alternativ som finns för att anpassa efter varje individs behov. Har ni någon fråga om ert sätt att äta, motionera - maila mig gärna så svarar jag.
 
Kram och god natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

HälsoHelen

För mig kan hälsa innebära många delar av livet och vardagen. Mitt intresse för hälsa är stort och jag motiveras av att hjälpa människor till att hitta en balans i livet. I 3 år studerade jag till Hälsopedagog, men kände att något fattades.. så jag fortsatte mina studier och läste till Personlig tränare! I januari 2014 blev jag klar och har sedan länge bestämt mig för att hjälpa människor till en god och balanserad hälsa. Med en bred utbildning inom hälsa och välmående kommer jag arbeta med att hjälpa människor på olika vis för att de ska må bra. För mig är det viktigt att ha ett gott välmående i både kropp och själ.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela