halsohelen.blogg.se

Det här är en blogg om hälsa, där hälsa är ett brett begrepp och har många betydelser. Hälsa är både fysisk och psykiskt välmående och hur du finner balans i livet och vardagen. Du får ta del av recept, träning, stresshantering, planering och mycket mer. Kontakt: [email protected]

Chokladfrossa med bra och mer näringsämnen

Publicerad 2017-01-16 21:36:02 i Allmänt,

Inspiration från Leila och hennes recept, jag testade receptet i en variant av originalreceptet och det är verkligen supergott, ni måste testa! Ett stort plus är att de innehåller bra näringsämnen och bra fetter.
 
Jag kallar dom:
Små chokladrutor med topping
3 dl mandelmjöl
0.5 tsk salt
0.5 tsk vaniljpulver
Blanda de torra ingredienserna väl och tillsätt sedan:
0.5 dl agavesirap
0.75 dl kakao
 
Jag blandade allt väl, tills det blev något glansigt och kletigt - med baksidan av en sked. Går även bra att mixa allt i en matberedare/mix. Tryck ut på bakplåtspapper, cirka 1-1.5 cm tjocklek. Låt stelna i kylen. Jag smälte sedan mörk choklad med saltlakrits och använde det som topping.
 
Tips! Gillar du kaffe, tillsätt ca 1 msk starkt (kallt) kaffe, var noga med att ev. tillsätta lite mer mandelmjöl om smeten blir för kletig. Det kan också vara gott med blötlagda gojibär.Testa dig fram! Byt ut agavesirap mot blötlagda dadlar, eller ta 1 dl kakao för ännu tydligare chokladsmak.
 
Andra toppings kan vara kakaopulver, kakaonibs, flingsalt. Vilket fäster bättre om du antingen har smält choklad på eller eventuellt ett tunt lager med kokosolja - vilket sedan stelnar i kylen.
 
Såklart kan du skippa topping och bara äta precis som det är, mums!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

HälsoHelen

För mig kan hälsa innebära många delar av livet och vardagen. Mitt intresse för hälsa är stort och jag motiveras av att hjälpa människor till att hitta en balans i livet. I 3 år studerade jag till Hälsopedagog, men kände att något fattades.. så jag fortsatte mina studier och läste till Personlig tränare! I januari 2014 blev jag klar och har sedan länge bestämt mig för att hjälpa människor till en god och balanserad hälsa. Med en bred utbildning inom hälsa och välmående kommer jag arbeta med att hjälpa människor på olika vis för att de ska må bra. För mig är det viktigt att ha ett gott välmående i både kropp och själ.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela